I år havde Helsingør besøg af tre store krydstogtsskibe. Næste år kommer der det dobbelte - seks. Og Helsingørs mangeårige arbejde for at få en bid af krydstogtsmarkedet ser nu ud til at bære frugt.
-Der går som regel to - fem år fra de første møder med rederierne, til vi får et reelt anløb. Så krydstogt kræver en langsigtet strategi og indsats. Og det er ikke nogen hemmelighed, at det er en udfordring at få anløb til Helsingør, da de fleste rederier gerne vil lægge til kaj. Men der er heldigvis rigtig mange, der kan se det unikke i Helsingør. Krydstogtturisterne sætter stor pris på, at der er let adgang til attraktionerne omkring Kulturhavnen og at den gamle middelalderby og butikkerne er lige i nærheden. Men der er ingen tvivl om, at potentialet er langt større, hvis skibene kunne komme helt ind til kajen. Rederierne efterspørger alternative løsninger som f.eks. en ny krydstogtkaj, siger krydstogtansvarlig Birgitte Bergman fra Visit Nordsjælland.
I Helsingør kan de store skibe nemlig ikke komme helt til kajs, så derfor skal turisterne sejles ind fra Reden. I forvejen har Nordsjælland nydt godt af, at København har mange krydstogtsturister - men ambitionen er, at de ved lokale anløb hurtigere kan komme på besæøg på for eksempelk de store slotte.
-At vi nu for alvor kan kalde os en krydstogtsdestination gør, at det fremover bliver lettere at tiltrække nye rederier, turister og rejsebureauer til Helsingør. Det synes jeg er meget positivt, da turisme er et område, som vi i kommunen arbejder helt bevist på at udvikle. Det gør vi ikke mindst, fordi det gavner byens handlende og skaber arbejdspladser. Derfor er det også vigtigt, at detailhandlen bakker op om besøgene, byens butikker holder åbent, og der bliver taget godt imod vores gæster. Deres førstehåndsindtryk af Helsingør betyder rigtig meget for, om turisterne kommer igen en anden gang og for om de anbefaler byen til familie og venner, siger Benedikte Kiær, borgmester i Helsingør Kommune.